Suundu sisuosa juurde

Sideteenuste katkemine

Kuidas sideteenuste katkestusteks valmis olla

Loe edasi

Kuidas sideteenuste katkestuseks valmis olla

  • Tee selgeks, millised kodus kasutatavad seadmed sõltuvad elektrist ja andmesidest (televiisor, raadio, WiFi ruuter, lauatelefon jmt).
  • Kirjuta kindlasse kohta üles kõige olulisemate isikute telefoninumbrid, kellega võib kriisiolukorras tekkida vajadus suhelda (pereliikmed, lähedased, naabrid, hädaabi- ja infonumbrid). Mobiiltelefoni mälus olevad kontaktid ei ole pärast aku tühjenemist enam kättesaadavad.
  • Varu endale energiaallikaid, mida saab eri seadmete tööshoidmiseks kasutada, nt patareid, akud, akupank, päikesepatareiga akupank, vändatav dünamo, või varu endale patarei- või akutoitel töötav raadio.
  • Lisaks elektrist sõltuvale kodusele internetivõrgule hangi nutiseadmetesse mobiilne internet.
  • Hoia kodus hädavajalikku sularaha.
  • Tee endale selgeks, kus asuvad lähimad kohad, kuhu saad sidekatkestuse korral hädaabi kutsumiseks ise kohale minna: päästekomando, politseijaoskond, kiirabi, haigla jne.

Tasub teada

  • Üldjuhul sõltuvad erinevad sideteenused (internet, TV) kodus samadest sideühendustest ja -kaablitest ning teenusepakkujast. See tähendab, et peab olema valmis tavatelefonide ühenduse, interneti ja televisiooni samaaegseks katkestuseks.
  • Elektrikatkestuse korral katkeb lauatelefoni töö. Mobiilside levi võib ulatusliku elektrikatkestuse korral kaduda paari tunniga. Sideühenduse pikemaks
    säilimiseks võidakse mobiilne internet välja lülitada.
  • Andmesideteenuse katkestuse korral võivad olla häiritud ka pangakaardiga maksmine ja teenused, mille kasutamiseks pead ennast ID-kaardiga elektrooniliselt tuvastama.
  • Kui sidekatkestus ei hõlma kõiki mobiilioperaatoreid, kasutab telefon hädaabinumbrile 112 helistades automaatselt teiste mobiilioperaatorite võrku.

Kuidas sideteenuste katkestuse korral tegutseda

  • Ulatusliku elektrikatkestuse või mobiilse interneti katkemise korral ära tee mittevajalikke telefonikõnesid ega koorma seadmeid. Suhtle vaid hädavajaduse korral.
  • Lülita nutiseadmetes välja funktsioonid, mis akut tühjendavad (WiFi võrk, mobiilne internet, rakendused, ekraani heledus, helitugevus jne).
  • Kuula raadiost täistundidel uudiseid.
  • Mõelge läbi, kas teie lähedased või tuttavad võivad kriisiolukorras abi vajada, ning leppige nendega kokku omavaheline ühenduse hoidmine.
  • Sidekatkestuse ajal hädaabi kutsumiseks mine ise või saada keegi lähimasse päästekomandosse, politseijaoskonda, kiirabisse või haiglasse.

Lahendused

Lahendused sideteenuste katkemise puhuks

Telefoni kasutamine
  • Akupank mobiiltelefoni jaoks
  • Otsesuhtlus naabritega
Interneti kasutamine
  • Mobiilne internet (töötab, kuni sidevõrgu reservtoide toimib ja sinu nutiseadme akud töötavad). NB! Ulatusliku elektrikatkestuse korral võidakse mobiilse interneti teenus välja lülitada, et säilitada mobiilside kõnede teenindamine.
  • Avalikud WiFi võrgud või internetipunktid
Teabevahendite kasutamine
  • Vooluvõrgu toitest sõltumatu raadio (patareide, dünamo või päikesepatareiga)
  • Antenniga raadio
  • Autoraadio
  • Toa- või katuseantenn vabalevis olevate telekanalite jälgimiseks

Käitumisjuhised kriisiolukordadeks

Siit lehelt leiad praktilisi nõuandeid, kuidas eri kriisideks valmistuda ja neis käituda.

Eesti riik teeb kõik endast oleneva, et kriise vältida ja vajaduse korral neid lahendada. Ometi ei pruugi abi jõuda inimesteni alati piisavalt kiiresti, sest mõni kriis võib puudutada väga paljusid elanikke, kesta päevi ja isegi nädalaid.

Sinu ja su lähedaste heaolu sõltub suurel määral teie enda valmisolekust, kuni elutähtsad teenused taastatakse või abi saabub.

EU logo Eesti lipp
Siseministeerium ja Riigikantselei