Suundu sisuosa juurde

Abi kutsumine

Õigel ajal ja õigesti tehtud hädaabikõne võib päästa elu

Loe edasi
  • TAGA ENDA OHUTUS ENNE ABI KUTSUMIST!
  • HELISTA HÄDAABINUMBRILE 112!
  • ÜTLE, MIS JUHTUS, JA VASTA KÜSIMUSTELE!
  • JÄRGI PÄÄSTEKORRALDAJA JUHISEID!

Kuidas teha hädaabikõnet

  • Veendu, et kõik sinu pereliikmed teavad hädaabinumbrit 112 ja oskavad seda õigesti kasutada.
  • Veendu, et kõik sinu pereliikmed teavad täpselt teie kodust aadressi. Pane laste ja eakate jaoks kodune aadress nähtavale kohale.
  • Õpi kasutama hädaabikõne tegemiseks ka teisi telefone, näiteks pereliikmete omi. Hädaabikõne tegemiseks ei ole vaja telefoni koodi sisestada, hädaabikõne tegemise võimalust pakub telefon enne seda.
  • Ilma levita saab hädaabikõnet teha, kui telefon korraks välja lülitada. Sisselülitamisel saab teha hädaabikõne teiste mobiilioperaatori võrkudesse enne SIM-kaardi aktiveerimist (enne koodi sisestamist). Teine lahendus teiste operaatorite võrgust hädaabikõne tegemiseks on SIM-kaardi eemaldamine.
  • Tee endale selgeks, kas ja kuidas on sinu mobiiltelefoniga võimalik tuvastada sinu asukoht.
  • Enne hädaabikõne tegemist taga enda ohutus. Mine ohust eemale või varja end ohu eest.
  • Ära eelda, et keegi teine on hädaabikõne juba teinud. Jäta kõne tegemata vaid siis, kui oled veendunud, et häirekeskusele on info juba edastatud ja sul ei ole midagi uut sündmuse kohta lisada.
  • Kui sündmuskohal vajab keegi kohe esmaabi, tuleb teda abistada ja teha hädaabikõne samaaegselt. Kutsu selleks abilisi või lülita telefon valjuhääldile. Telefoni teel saad juhiseid tegutsemiseks ja esmaabi osutamiseks.
  • Helistades hädaabinumbrile, ütle kohe alguses, mis juhtus.
  • Kuula päästekorraldaja küsimusi ning vasta neile täpselt ja lühidalt. Muu hulgas võidakse sinu käest küsida:
    • kas keegi on viga saanud;
    • mitu inimest on viga saanud;
    • mis on sündmuskoha aadress või asukoht, kuhu on vaja abi saata.
  • Ära katkesta kõnet enne, kui abistamiseks vajalikud asjaolud on välja selgitatud. Kui elu ja vara on ohus, saadetakse abi välja juba kõne ajal.
  • Teavita abivajadusest hädaabinumbrile ka siis, kui abistajad on juba sündmuskohal, kuid sa ei saa nendega ühendust (oled jäänud hoonesse kinni vmt).

Tasub teada

Kuulmis- ja kõnepuudega inimesed saavad abi kutsuda hädaabisõnumiga. Teenuse kasutamiseks tuleb ennast registreerida aadressil sms.112.ee.

Kui hädaabikõne on tehtud

  • Jätka vajaduse korral esmaabi osutamist kuni abijõudude saabumiseni.
  • Hoia oma telefoniliin vaba, et päästekorraldaja saaks sulle vajaduse korral tagasi helistada.
  • Helista uuesti hädaabinumbrile, kui olukord muutub raskemaks.
  • Helista uuesti ka siis, kui on vaja teatada, et sündmus on lahenenud ja abivajadust enam ei ole.

Kuidas kutsuda abi, kui telefonil ei ole levi

  • Kui mobiiltelefon on operaatori levist väljas, lülita telefon korraks välja. Sisselülitamisel tee hädaabikõne enne SIM-kaardi aktiveerimist (enne koodi sisestamist). Selleks, et päästekorraldaja saaks levi olemasolul sulle vajaduse korral tagasi helistada, peab olema SIM-kaart uuesti aktiveeritud.
  • Kui igasugune telefoniside puudub, mine abi kutsuma lähimasse pääste-, politsei- või kiirabiasutusse või haigla erakorralise meditsiini osakonda.

Käitumisjuhised kriisiolukordadeks

Siit lehelt leiad praktilisi nõuandeid, kuidas eri kriisideks valmistuda ja neis käituda.

Eesti riik teeb kõik endast oleneva, et kriise vältida ja vajaduse korral neid lahendada. Ometi ei pruugi abi jõuda inimesteni alati piisavalt kiiresti, sest mõni kriis võib puudutada väga paljusid elanikke, kesta päevi ja isegi nädalaid.

Sinu ja su lähedaste heaolu sõltub suurel määral teie enda valmisolekust, kuni elutähtsad teenused taastatakse või abi saabub.

EU logo Eesti lipp
Siseministeerium ja Riigikantselei